Jesienne owoce festiwalu

piątek 2 listopada 2018

Słowami Ody na dzień św. Cecylii Fflur Wyn oraz połączone siły Chóru Polskiego Radia i Dunedin Consort zakończyły w znakomitym stylu 15. Festiwal Misteria Paschalia. Choć mija już blisko osiem miesięcy od tamtego wydarzenia, ciągle możemy cieszyć się owocami, które przyniosła tegoroczna edycja i współpraca polskiej i międzynarodowej sceny muzycznej.

 

"Trąba rozlegnie się z przestworu:

Umarłych wskrzesi, żywych zdusi,

A muzyka rozstroi nieboskłon."

G.F. Handel, Oda na dzień św. Cecylii




Festiwal Misteria Paschalia jest komunikowany przez telewizję Mezzo jako jeden z głównych punktów listopadowej ramówki Mezzo Live HD.  Wystarczy wejść na główną stronę stacji, a naszym oczom ukazuje się zdjęcie z koncertu Il terremoto z 2017 roku i link odsyłający nas do podstrony informującej o relacjach z festiwalu. W  tym roku stacje Mezzo Live HD i Mezzo zaprezentują w sumie niemal 60 retransmisji koncertów zarejestrowanych podczas dwóch ostatnich edycji festiwalu. A zatem dzięki współpracy z tym najbardziej prestiżowym kanałem poświęconym muzyce klasycznej 55 milionów widzów w ponad 60 krajach świata będzie miało okazję posłuchać arcydzieł muzyki barokowej zaprezentowanych w Krakowie. Wśród wykonawców, których już wkrótce będziemy mogli podziwiać na ekranach naszych telewizorów pojawią się także  polscy artyści — m.in. wykonawcy Chóru Polskiego Radia, Capelli Cracoviensis, Arte dei Suonatori i spore grono polskich solistów.

Pierwsze cztery retransmisje już jutro! Zobaczymy komplet koncertów zarejestrowanych w 2017 roku, a więc Il terremoto Antonio Draghiego, Messe des morts Jeana Gillesa i Selva Morale Claudia Monteverdiego. A na deser finał edycji 2018 — koncert Purcell Handel: Arie i ody w wykonaniu Dunedin Consort i Chóru Polskiego Radia pod dyrekcją Johna Butta, dyrektora rezydenta tegorocznego festiwalu.

Ale relacje telewizyjne to nie wszystko. Na początku października nakładem wydawnictwa Linn Records, które jest częścią grupy Outhere Music, ukazała się zarejestrowana podczas festiwalu Misteria Paschalia płyta Ode for St. Cecilia’s Day. O kończących utwór wersach w recenzji płyty „The Guardian” napisał: Jest to jeden z najwznioślejszych momentów we wszystkich dziełach Handla, pierwszorzędnie wykonany przez Carolyn Sampson i Dunedin Consort pod dyrekcją Johna Butta, współpracujących tutaj z Chórem Polskiego Radia

Jeszcze w tym miesiącu do sprzedaży trafi kolejna płyta, dzięki której myślami będziemy mogli przenieść się do bazyliki Bożego Ciała, gdzie w Wielki Czwartek zespół Cracow Singers premierowo wykonał zrekonstruowane przez Marka Lewona Lamentationes naszego mistrza renesansowej polifonii, Wacława z Szamotuł. Z inicjatywy Fundacji Equinum 
i dzięki wsparciu  Narodowego Centrum Kultury — partnera także i krakowskiego koncertu — a także kilku u innych partnerów, możliwa stała się rejestracja tego dzieła przez Cracow Singers ponownie poprowadzonych przez Agnieszkę Budzińską-Bennett. Premierę płyty zaplanowano na 30 listopada.

Głęboko wierzymy, że to nie ostatnie owoce zawiązanych przy okazji Festiwalu Misteria Paschalia przyjaźni i partnerstw. Nie dalej jak wczoraj podczas koncertu w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej Capellę Cracoviensis poprowadził Skip Sempé, z którym współpracę krakowska orkiestra rozpoczęła przy pamiętnym koncercie Messe des morts Jeana Gillesa, w którym chór Capelli wystąpił wspólnie z prowadzonym przez Sempé Capriccio Stravagante. Już teraz dochodzą nas słuchy o kolejnych wspólnych projektach festiwalowych artystów. Trzymamy kciuki i gorąca dopingujemy!

Tymczasem już wkrótce zaprezentujemy program kolejnej edycji  i zaprosimy wszystkich miłośników muzyki dawnej 
w podróż przez wciąż skrywające swoje tajemnice muzyczne ośrodki Italii. Głęboko wierzymy, że wybierzecie się z nami
i jeszcze nie jeden raz dacie się zaskoczyć.

 

Joanna Broniec, Krakowskie Biuro Festiwalowe

Krakowskie Biuro Festiwalowe
ul. Wygrana 2
30–311 Kraków
tel. (+48 12) 354 25 00
fax. (+48 12) 354 25 01
godziny pracy biura:
8:30–16:30