Capella Neapolitana

Zespół muzyczny, który Antonio Florio założył w 1987 roku, działał przez blisko 30 lat pod nazwą Cappella della Pietà de’ Turchini, by w 2016 roku przybrać nazwę Cappella Neapolitana. Orkiestra składa się z instrumentalistów i śpiewaków, którzy wykonując neapolitańskie utwory muzyczne z siedemnastego i osiemnastego wieku, odkrywają dla publiczności mało znanych kompozytorów epoki. Oryginalny repertuar oraz rygorystyczne przestrzeganie barokowych środków wyrazu sprawiają, że grupa stała się prawdziwą perłą kultury muzycznej nie tylko włoskiej, ale i europejskiej.

Zespół występował na najsłynniejszych scenach (Akademia Muzyczna św. Cecylii w Rzymie, Teatro San Carlo w Neapolu, Palau de la Música w Barcelonie, Filharmonia Berlińska, wiedeńska sala Konzerthaus, Teatro Lope de Vega w Sewilli, Associazione Alessandro Scarlatti/Teatro Sannazaro w Neapolu, Théâtre de La Monnaie), a także uczestniczył w najważniejszych wydarzeniach muzyki dawnej w Europie: w Festiwalu Monteverdiego w Cremonie, festiwalach muzyki barokowej w Wersalu, Nancy, Nantes, Metz, Caen, Ambronay, Festival de Otoño w Madrycie, festiwalach muzyki dawnej w Tel Awiwie, Barcelonie, Poczdamie, BBC Early Music Festival, Cité de la Musique w Paryżu, Saison Musicale de la Fondation Royaumont, Festiwalu Mozartowskim w La Coruñi i EARLYMUSIC w Petersburgu. Równie bogaty jest repertuar dzieł wystawianych na scenie lub przedstawionych w formie koncertowej: Il disperato innocente Boeria, Dido and Æneas oraz The Fairy Queen Purcella, Festa napoletana, Statira, principessa di Persia (zrealizowane dla Teatro San Carlo), czy Motezuma Francesca de Majo, La Partenope Vinciego w pierwszej współczesnej odsłonie, La finta giardiniera Anfossiego, Ottavia restituita al trono Domenica Scarlattiego, La Salustia Pergolesiego, Aci, Galatea e Polifemo Handla.

Zespół nagrywał dla Radio France, londyńskiego BBC, rozgłośni radia belgijskiego, hiszpańskiego, niemieckiego i austriackiego, a w 1998 roku został zaangażowany do realizacji filmu dokumentalnego dla telewizji belgijskiej, a także dokumentu poświęconego opera buffa dla francusko-niemieckiej stacji ARTE (produkcja zdobyła nagrodę UNESCO). Wyjątkowo owocna jest działalność fonograficzna orkiestry, obejmująca m.in. płyty CD firmowane przez wytwórnię Symphonia, a poświęconych niepublikowanym utworom z repertuaru neapolitańskiego baroku, wielokrotnie nagradzanych przez międzynarodową krytykę. Po pierwszych 10 tytułach wydawanych przez Casa Symphonia w Bolonii począwszy od roku 1991, od 1996 roku zespół nagrywał dla prestiżowej wytwórni paryskiej Opus 111-Naïve, publikując 15 tytułów w serii „Skarby Neapolu”. W latach 1996-1998 ukazały się trzy opery – każda z nich w pierwszej współczesnej odsłonie towarzyszyła rozpoczęciu sezonu w Teatro Petruzzelli w Bari: La Stellidaura vendicante Provenzalego, La finta cameriera Latilli oraz Li zite ’ngalera Vinciego; w tym samym dziesięcioleciu zespół realizował inne dzieła Provenzalego na potrzeby Teatro Massimo w Palermo i Teatru San Carlo w Neapolu (La colomba ferita i Il schiavo di sua moglie).

Wśród licznych zdobytych nagród i wyróżnień należy wymienić nagrodę ufundowaną w 1996 roku przez francuski dziennik „Le Monde”, nagrodę Vivaldiego przyznawaną przez Fundację Cini w Wenecji, nagrodę Abbiati Krajowego Stowarzyszenia Krytyków Muzycznych, Diapason d’Or za Li zite ’ngalera (1999) oraz za Pulcinella vendicato (2002) i Le Cantate Spagnole Vinciego (2006); nagrodę Académie du Disque Charles Cros (1999) czy Timbre de Platine za Statira, principessa di Persia Francesca Cavallego. Od 2005 roku zespół nagrał dla francuskiego wydawnictwa fonograficznego Eloquentia Stabat Mater Pergolesiego, Missa Defunctorum Provenzalego i osiemnastowieczne pieśni neapolitańskie. W 2008 roku muzycy występowali na scenach Teatro Municipale Valli w Reggio Emilia oraz Teatro Mercadante w Neapolu z operą L’Alidoro Lea a ich występ został zarejestrowany na płycie DVD, którą wyróżniono prestiżowymi nagrodami Diapason d’Or i L’Orphée d’Or przyznawanymi przez paryską Académie du Disque Lyrique.

W ostatnich latach historii zespołu warto podkreślić jego współpracęz firmą fonograficzną Glossa, która doprowadziła do nagrania 10 płyt CD, począwszy od L’Adoratione de’ Maggi Cristofaro Caresany (nagroda fonograficzna Christmas Choice BBC review), poprzez Tenebrae – muzykę na Święty Tydzień w Neapolu oraz I viaggi di Faustina z udziałem włoskiej sopranistki Roberty Invernizzi (Nagranie miesiąca według „BBC Music Magazine”), aż po przypomnienie postaci muzycznego celebryty sprzed wieków na płycie Domenico Gizzi, a Star Castrato in Baroque Roma. W 2016 roku ukazała się płyta firmowana również przez wytwórnię Glossa z Pasją Gaetana Veneziano z udziałem Ghislieri Choir oraz solistów Raffaele Pe, Luki Cervoniego i Marka Bussiego, na której zespół wystąpił po raz pierwszy pod swoją aktualną nazwą Cappella Neapolitana. W najnowszym nagraniu orkiestra przedstawiła swoje ostatnie odkrycie, czyli nieznanego dotychczas szerzej twórcę z siedemnastowiecznego Neapolu Donata Ricchezzę (Oratorio de los Santos Niños, 2017). W 2018 roku, po Orfeuszu Monteverdiego w Teatro Regio w Turynie i koncertach w amsterdamskiej Concertgebouw oraz w Gandawie, premierze współczesnej wersji Siroe, re di Persia Leonarda Vinciego w Teatro San Carlo w Neapolu, zespół ponownie skierował się ku eksploracji mniej znanej neapolitańskiej musica sacra siedemnastego wieku, czego przykładem jest entuzjastyczne odkrywanie repertuaru Antonia Noli.

Skład orkiestry Cappella Neapolitana zmienia się w zależności od podejmowanych wyzwań repertuarowych, mimo że niektóre instrumenty pozostają niezmienne od czasu założenia grupy w 1987 roku. Od roku 2016 orkiestra ma status rezydenta w neapolitańskiej instytucji Domus Ars, wzmacniając jej pozycję południowowłoskiego centrum prac badawczych i twórczych w dziedzinie muzyki dawnej. Honorowym Prezesem orkiestry Cappella Neapolitana jest europejskiej sławy krytyk muzyczny Juán Angel Vela del Campo, zaś konsultantem do spraw badań w dziedzinie muzykologii jest od samego początku działalności zespołu włoski muzykolog Dinko Fabris.

Krakowskie Biuro Festiwalowe
ul. Wygrana 2
30–311 Kraków
tel. (+48 12) 354 25 00
fax. (+48 12) 354 25 01
godziny pracy biura:
8:30–16:30