Elizabeth Kenny

Jedna z najważniejszych lutnistek Europy. O jej grze pisano, że jest „żarliwa i olśniewająca” („Music and Vision”), „radykalna” („The Independent on Sunday”) i „nieprzyzwoicie piękna” („Toronto Post”). W swojej ponaddwudziestoletniej karierze Elisabeth Kenny występowała z najlepszymi zespołami grającymi na historycznych instrumentach i poznała wiele różnorodnych perspektyw tworzenia muzyki. Współpracowała z Les Arts Florissants (1992–2007) oraz z Orchestra of the Age of Enlightenment (1997–2015). Chętnie realizuje projekty związane z wiekiem siedemnastym, takie jak „The Hypochondriack” czy „A Restoration Tempest”.

Efektem jej zainteresowań badawczych są wysoce cenione przez krytyków nagrania utworów Lawesa, Purcella i Dowlanda, a także powstanie zespołu Theatre of the Ayre. Podczas recitali Elisabeth Kenny towarzyszą między innymi Robin Blaze, Ian Bostridge i Nicholas Mulroy, a jej zamiłowanie do repertuaru smyczkowego zaowocowało nagraniem „Royal Consort” Williama Lawesa (z grupą Phantasm) oraz „Lachrime” Dowlanda (2016). Elisabeth Kenny wystąpiła także u boku Iana Bostridge’a w „Shakespeare Songs”, albumie nagrodzonym w 2017 roku Grammy w kategorii „Najlepszy wokalny album solowy – muzyka poważna”.

Jej repertuar solowy jest zróżnicowany: od „ML Lutebook” (album z muzyką dawną nagrany dla wytwórni Hyperion) aż po współczesne utwory na lutnię i teorbę czy premierowe wykonania dzieł Jamesa MacMilliana, Heinera Goebbelsa i Benjamina Oliviera. Razem z zespołem Theatre of the Ayre była jurorką nagrody National Centre for Early Music’s  Composers’ Award w 2016 roku.

Elizabeth Kenny jest Profesorem Uniwersytetu w Southampton i wykładowcą w katedrze lutni Royal Academy of Music.

Theatre of the Ayre to założona przez Elizabeth Kenny platforma łącząca zainteresowanych teatrem wokalistów i instrumentalistów, którzy wspólnie tworzą inspirujące projekty wokół repertuaru muzyki dawnej. Ich pierwszą realizacją był „The Masque of Moments”, projekt powstały podczas pobytu Kenny na stypendium AHRC na Wydziale Sztuk Performatywnych Uniwersytetu w Southampton. Z „The Masque of Moments” muzycy odwiedzili Anglię, Belgię i Niemcy (2007–2008). Album „Wenus i Adonis” Johna Blowa, kolejny projekt Theatre of the Ayre, został nagrany na żywo dla wytwórni Wigmore Label w styczniu 2011 roku.

Kilka mniejszych projektów („Ayres and Dialogues”, „Dowland: Anniversary Collection” i “Setting the Baa High: English Pastoral”) oraz wspólne występy zespołu Theatre of the Ayre z członkami Ukulele Orchestra of Great Britain Lutes & Ukes były prezentowane w Wielkiej Brytanii w roku 2013. Miały również walor edukacyjny, ponieważ projekt Youth Lutes and Ukes obejmował wspólne muzykowanie z udziałem ponad 360 dzieci w Londynie i Nowym Jorku. Zespół Theatre of the Aye jest laureatem nagrody Follow-on-Funding AHRC, która umożliwiła mu drugą trasę koncertową Lutes & Ukes, zatytułowaną „The Wolves of St Elvis”, a także nagranie „The Masque of Moments” dla wytwórni Linn Records (album ukazał się w lutym 2017 roku.)

Koncerty:

Krakowskie Biuro Festiwalowe
ul. Wygrana 2
30–311 Kraków
tel. (+48 12) 354 25 00
fax. (+48 12) 354 25 01
godziny pracy biura:
8:30–16:30