Filippo Mineccia

Urodzony we Florencji kontratenor Filippo Mineccia cieszy się międzynarodowym uznaniem i przez wielu jest uważany za jednego z najznakomitszych specjalistów od repertuaru wielkiej ery kastratów.

Jako dziecko uczył się śpiewu w Fiesole School of Music, gdzie wstąpił do szkolnego chóru polifonicznego. Po ukończeniu klas śpiewu i wiolonczeli w Luigi Cherubini Music Conservatory we Florencji studiował pod kierunkiem Gianniego Fabbriniego oraz Donatelli Debolini. Filippo Mineccia wyróżnił się, zdobywając liczne nagrody w krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych.

Współpracuje z takimi zespołami, jak: Accademia Bizantina, Les Talens Lyriques, I Barocchisti, Il Complesso Barocco, La Cappella della Pietà de’ Turchini, Opera Fuoco, La Barocca, Ensemble Inégal, Collegium 1704, Collegium Marianum, Capella Cracoviensis, Divino Sospiro, Balthasar-Neumann-Ensemble, Auser Musici, Cappella Mediterranea.

Mineccia ma na swoim koncie pracę z licznymi dyrygentami, wśród których są m.in.: Ottavio Dantone, Diego Fasolis, Václav Luks, Christophe Rousset, David Stern, Antonio Florio, Thomas Hengelbrock, Michael Hofstetter, Adam Viktora, Javier Ulisses Illán, Ruben Jais, Enrico Onofri oraz Alan Curtis.

Występował w wielu rolach w operach Handla, m.in. jako Cezar oraz Ptolomeusz w „Giulio Cesare”, Alessandro w „Tolomeo”, Unulfo w „Rodelindzie”, Dardano w „Amadigi di Gaula”, Silla w „Lucio Cornelio Silla” oraz Otton w „Agrippinie”. Wykonywał także partię Ottona w „Koronacji Poppei” Monteverdiego, Endimione w „La Calisto” Cavallego oraz Tamerlana w „Il Bajazet” Gaspariniego. Wystąpił również w kantacie „Carmina Burana” Carla Orffa.

Często wykonuje też oratoria, mając w repertuarze partie w: „Pasji” oraz „Stabat Mater” Francesca Provenzalego, „La Passione di Gesù Cristo Signor Nostro” Antonia Caldary, „Dixit Dominus” Handla, „Missa Cellensis” Haydna, „Pasji według św. Jana”, „Pasji według św. Mateusza” oraz „Oratorium na Wielkanoc” Bacha, „Nisi Dominus” oraz „Stabat Mater” Vivaldiego.

Filippo Mineccia wydał kilka solowych albumów, które poświęcił mniej znanym kompozytorom, takim jak Attilio Ariosti, Leonardo Vinci, Niccolò Jommelli, Francesco Gasparini i Johann Adolph Hasse. Wziął udział w nagraniu „Giulio Cesare” Handla w roli Ptolomeusza wraz z Il Complesso Barocco (Naïve) oraz „Heraklesa nad Termodontem” Vivaldiego (DVD, Dynamic).

Z firmą fonograficzną Glossa wydał ostatnio solowy album „Siface, L’amor castrato” nagrany wraz z zespołem Nereydas prowadzonym przez Javiera Ulissesa Illána.

Najnowsze i przyszłe zobowiązania śpiewaka obejmują następujące role: Endimione w „La Calisto” Cavallego z Christophe’em Roussetem (Strasburg), Ottone w „Koronacji Poppei” Monteverdiego z Jeanem-Christophe’em Spinosim (Barcelona), Oronte w „Riccardo Primo” Handla z Davidem Sternem, Demetrio w „Berenice” Handla (Händel-Festspiele Halle), Achilles w „La finta pazza” Sacratiego z Leonardem Garcíą Alarcónem (Dijon, Wersal), Ptolomeusz w „Giulio Cesare” Handla (Drezno) oraz Anassandro w „Merope” Broschiego z Alessandrem De Marchim (Innsbruck).
Krakowskie Biuro Festiwalowe
ul. Wygrana 2
30–311 Kraków
tel. (+48 12) 354 25 00
fax. (+48 12) 354 25 01
godziny pracy biura:
8:30–16:30