Jan Tomasz Adamus

Dyrygent, organista, klawesynista i kreator kultury specjalizujący się w autentycznym wykonawstwie muzyki klasycznej od polifonii renesansowej po romantyczną symfonikę oraz operę.

Studiował w Krakowie i Amsterdamie, był wieloletnim wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Zrealizował wiele polskich premier wielkiego międzynarodowego repertuaru na historycznych instrumentach – dzieł takich jak: „Pasja Mateuszowa” (Jan Sebastian Bach), „Mesjasz”, „Theodora”, „Hercules”, „Amadigi”, „Sosarme”, „Tamerlano”, „Rodelinda” (George Frideric Handel), „Missa Solemnis” (Ludwig van Beethoven), „Wesele Figara”, „Don Giovanni” (Wolfgang Amadeus Mozart) i wiele innych. Występuje na wielu renomowanych festiwalach i w prestiżowych salach, ostatnio m.in.: na Wratislavia Cantans, Festiwalu Muzyki Polskiej, w sali NOSPR, na SWR Festspiele Schwetzingen, Bachfest Leipzig, Händel-Festspiele Halle. Szczególnie ceniony jest za wykonania dzieł wokalno-instrumentalnych.

Od 2008 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym instytucji kultury Capella Cracoviensis – krakowskiego chóru kameralnego oraz grającej na historycznych instrumentach orkiestry. W ostatnich latach Capella Cracoviensis stała się modelowo zarządzaną instytucją. Orkiestra należy do najważniejszych w Europie zespołów grających na historycznych instrumentach, natomiast chór – ze względu na niezwykłą barwę i plastyczność brzmienia – zyskuje coraz większą renomę w najlepszych wytwórniach płytowych.

Jan Tomasz Adamus jako kreator kultury zainicjował między innymi Theatrum Musicum – wspólny projekt krakowskich instytucji muzycznych, który staje się jedną z największych scen muzyki klasycznej w Europie.

Od 2000 roku jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy – jednego z największych i najbardziej rozpoznawalnych festiwali odbywających się poza wielkimi ośrodkami życia muzycznego, a równocześnie festiwalu wybitnie organicznego i kulturotwórczego. Dokonał wielu nagrań płytowych obejmujących solowy repertuar organowy, dawną muzykę polską, romantyzm na historycznych instrumentach (Chopin, Schubert) oraz muzykę współczesną (Pärt).

W ostatnich latach z Capellą Cracoviensis zrealizował szereg bardzo nowatorskich projektów scenicznych obejmujących zarówno tytuły operowe, przedsięwzięcia typu „crossover”, jak i spektakle o charakterze społecznym („Wesele Figara” Mozarta, „Amadigi di Gaula” Handla, „Orfeusz i Eurydyka” Glucka, Monteverdi w barze mlecznym, chóralny Mendelssohn w lesie, „Requiem” Mozarta jako karaoke). Uczestniczy w pracach Opera Europa – międzynarodowej organizacji zrzeszającej najlepsze teatry i festiwale operowe z całego Starego Kontynentu.

Krakowskie Biuro Festiwalowe
ul. Wygrana 2
30–311 Kraków
tel. (+48 12) 354 25 00
fax. (+48 12) 354 25 01
godziny pracy biura:
8:30–16:30