Rinaldo Alessandrini

Oprócz swojej aktywności jako założyciel i dyrektor zespołu Concerto Italiano Rinaldo Alessandrini jest również wirtuozem klawesynu, fortepianu i organów; jest ponadto uznawany za jeden ze światowych autorytetów w kwestii interpretacji dzieł Monteverdiego. Jego dogłębna wiedza na temat repertuar włoskiego, wsparta wielka do niego miłością, odzwierciedlają się w tworzonych przez niego programach, w których stara się odtworzyć najważniejsze, a zarazem najbardziej ulotne elementy charakterystyczne dla muzyki włoskiej XVII i XVIII wieku: jej ekspresywność, a zarazem śpiewność.

Występował w Japonii, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych oraz w wielu krajach europejskich. Do współpracy zapraszają go najlepsze zespoły świata, m.in. Scottish Chamber Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Freiburger Barockorchester, Handel and Haydn Society w Bostonie, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Radio Symphony Orchestra w Rzymie, Orquesta Sinfónica de Granada, Spoleto Festival Orchestra, Orchestra della Toscana, Toscanini Orchestra, Orkiestra Radio France Montpellier, Orkiestra Opery w Bordeaux, Oviedo Symphony Orchestra, Orkiestra Opery Lyońskiej, Munich Radio Orchestra, Cologne Radio Symphony Orchestra, Danish Radio Symphony Orchestra, Portland Baroque Orchestra, Philharmonia Baroque Orchestra w San Francisco, Liverpool Royal Philharmonic, Haydn Orchestra w Bolzano, Melbourne Symphony Orchestra, Washington Symphony Orchestra, New World Symphony w Miami, Santiago Philharmonic Orchestra (Chile), Toulouse Capitol National Orchestra, San Francisco Symphony Orchestra, Basel Kammerorchester, Seattle Symphony Orchestra, Turin Radio Symphony Orchestra, Geneva Chamber Orchestra, Bergen Philharmonic Orchestra, Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Orchestre de chambre w Paryżu, Tonkunstler Orchestra w Wiedniu.

Ostatnio dyrygował takimi operami, jak: „Orlando” Handla w Welsh National Opera oraz w Semperoper w Dreźnie, „The Fairy Queen” Purcella w Filharmonii Berlińskiej oraz w BOZAR w Brukseli, „La finta semplice” Mozarta, „Orfeusz i Eurydyka” Glucka oraz „Wesele Figara” Mozarta w Oslo, a także „Don Giovanni” Mozarta w Liège. Pokierował wykonaniem kompletu dzieł scenicznych Monteverdiego w La Scali w Mediolanie oraz w Operze Paryskiej w reżyserii Boba Wilsona.

Jego nagrania (dla Opus 111, Astrèe, Arcana, Deutsche Harmonia Mundi) obejmują nie tylko repertuar włoski, ale także muzykę Bacha i współczesnych mu twórców. Zdobył najwyższe uznanie krytyków – otrzymał pięciokrotnie Gramophone Award, dwukrotnie Grand Prix du Disque, trzy nagrody Deutscher Schallplattenpreis, Prix Caecilia, nagrodę Premio Cini oraz cztery nagrody MIDEM w Cannes, by wymienić te najważniejsze.

Rinaldo Alessandrini został mianowany Kawalerem Orderu Sztuki i Literatury przez Ministra Kultury Francji oraz wraz z Concerto Italiano został nagrodzony przez włoskich krytyków muzycznych prestiżową nagrodą Premio Franco Abbiati. Redagował wydania partytur „Orfeusza” i „Powrotu Ulissesa do ojczyzny” Monteverdiego dla wydawnictwa Baerenreiter Verlag.
Krakowskie Biuro Festiwalowe
ul. Wygrana 2
30–311 Kraków
tel. (+48 12) 354 25 00
fax. (+48 12) 354 25 01
godziny pracy biura:
8:30–16:30