Vitali Rozynko

Vitali Rozynko, śpiewak o rosyjsko-amerykańskim pochodzeniu, obywatel Stanów Zjednoczonych i Holandii, studiował w Oberlin Conservatory oraz Eastman School of Music (którą ukończył z wyróżnieniem); kształcił się także w Royal Academy of Music w Londynie. Wystąpił jako Guglielmo („Così fan tutte”) podczas Aldeburgh Festival oraz jako Bello („Dziewczyna ze Złotego Zachodu”) z Santa Fe Opera. Pojawił się na scenie Opera Colorado jako Arlekin („Ariadna na Naxos”), Shaunard („Cyganeria”), został także zaproszony do powrotu na scenę w tytułowej roli w „Don Giovannim”. W Mississippi Opera był Silviem w „Pajacach”. Na deskach Boston Lyric Opera zadebiutował jako Shaunard („Cyganeria”), natomiast w roli Escamilla („Carmen”) można go było zobaczyć w L’Opera Royal de Wallonie w Liège w produkcji Emilia Sagiego. Wystąpił też pod batutą Seijiego Ozawy jako Żandarm („Les Mamelles de Tirésias”) podczas Tanglewood Festival.

Inne angaże artysty obejmują takie role, jak: Tarkwiniusz („Gwałt na Lukrecji”), Belcore („Napój miłosny”), Hrabia/Figaro („Wesele Figara”) z Robertem Spano, Dr Falke („Zemsta nietoperza”), Nardo („Rzekoma ogrodniczka”), Sir Davenaut („Wampir”), Masetto („Don Giovanni”) pod kierownictwem sir Colina Davisa, Mr. Bluff („The Impresario”), Allazim („Zaide”), Germont („Traviata”), Nicomedes („Der König Kandaules”), Maximilian („Kandyd”), Salvatore („The Saint of Bleecker Street”) pod dyrekcją Richarda Hickoxa, Don Fernando („Fidelio”), Marcello („Cyganeria”), Giacomo („Joanna d’Arc” Verdiego), Ojciec w produkcji Franceski Zambello „Nos” oraz Sid („Albert Herring”).

Vitali Rozynko zadebiutował w Concertgebouw jako Kłamstwo w operze Geralda Barry’ego „The Triumph of Beauty and Deceit” z Ives Ensemble, natomiast jego debiutem z Boston Symphony Orchestra i Seijim Ozawą było koncertowe wykonanie „Madama Butterfly” (jako Urzędnik cesarski). Pojawił się w partii barytonu w kantacie „Carmina Burana” w Le Palais des Beaux Arts w Brukseli oraz na koncertach z L’Orchestre Nationale d’Ile de France, Symphonie Orkest Vlaanderen i Het Nieuw Ensemble (dyr. Ed Spanjaard). Zaśpiewał z Jerusalem Symphony w „Symfonii lirycznej” Zemlinsky’ego, kantatach Bacha z American Bach Soloists na Berkeley Festival i jako solista w „Jetzt immer Schnee” Gubajduliny – wykonaniem kierował Reinbert de Leeuw. Rozynko regularnie występuje w Sali amsterdamskiego Concertgebouw z różnymi zespołami i orkiestrami, a także bierze udział w Ravinia Festival w londyńskiej Wigmore Hall. Inne jego role w repertuarze koncertowym obejmują: „Mesjasza” Handla, „Requiem” Brahmsa, Verdiego i Mozarta, „Mszę” Bernsteina, „I pellegrini del sepolcro del nostro Signore” Hassego i „Carmina Burana” Orffa.

Ostatnie angaże Rozynko objęły takie role, jak: Piłat w „Pasji wg św. Jana” z Nederlandse Reisopera, Dyrektor/Żandarm („Les Mamelles de Tirésias”) z BBC Symphony Orchestra pod batutą Ludovica Morlot, Spencer Coyle („Owen Wingrave”) z Het Nieuw Ensemble i Edem Spanjaardem, solista w „Requiem” Verdiego, Pizzaro („Fidelio”) z Radio Philharmonic Amsterdam, udział w światowej premierze opery „The Trees of Paradise” z Radio Kamer Orkest w Concertgebouw, nowa produkcja „Madama Butterfly” z Nederlandse Reisopera, a także debiut jako jeden ze Strzelców w produkcji „Chowańszczyzny” Christofa Loya w Dutch National Opera, który zdobył znaczne uznanie krytyków. Następnie śpiewał w głośnym koncertowym wykonaniu „Siemiona Kotko”, które poprowadził w Amsterdamie Vladimir Jurowski. W tym sezonie Rozynko zaśpiewał także jako solista w „IX Symfonii” Beethovena z European Philharmonia w Brukseli, a także partie Brytyjskiego Majora i Porucznika Horstmayera w najnowszej operze Kevina Putsa „Silent Night” (wyróżnionej Nagrodą Pulitzera) z Opera San José, oraz partie basowe w „Pasji wg św. Mateusza” podczas koncertów w Belgii. Holenderski dziennik „Volkskrant” uznał go za „zdecydowanie wyróżniającego się” w roli Roberta Striplinga w najnowszej operze Paula Oomensa „Eisler on the Go” która miała swoją premierę w Amsterdamie, później zaś pokazywano ją w całej Holandii.

Jego nadchodzące angaże to m.in. „Deutsches Requiem”, Belcore w „Napoju miłosnym” w De Doelen w Rotterdamie, „Te Deum” Brucknera i nowa inscenizacja „Zamku Sinobrodego” autorstwa znakomitego choreografa Samira Calixto i w wykonaniu New European Ensemble.

Koncerty:

Krakowskie Biuro Festiwalowe
ul. Wygrana 2
30–311 Kraków
tel. (+48 12) 354 25 00
fax. (+48 12) 354 25 01
godziny pracy biura:
8:30–16:30