Nocne wykłady

Nocne wykłady przy bazylice Bożego Ciała

Każdy kto zna Kraków i był w Edynburgu wie, że są to prawdziwie siostrzane miasta. W ostatnich latach współpraca między nimi przeżywa rozkwit, choć mało kto wie, że trwa już od ponad 20 lat. W ubiegłym roku Kraków otrzymał nawet od Edynburga własny tartan, a już za niecały tydzień swoją rezydencję artystyczną podczas Festiwalu Misteria Paschalia rozpocznie zespół Dunedin Consort na stałe stacjonujący w stolicy malowniczej Szkocji. Naturalnym jest więc, że partnerem festiwalu jest także Uniwersytet w Edynburgu. Efektem tej współpracy są wykłady, na które zapraszamy do klasztoru oo. Kanoników Laterańskich przy bazylice Bożego Ciała w Wielki Wtorek i Wielką Środę, 27 i 28 marca o godz. 21.45.

Dr Noel O’Regan jest wybitnym specjalistą i honorowym pracownikiem naukowym Reid School of Music na Uniwersytecie w Edynburgu. W Wielki Wtorek, 27 marca, zaprezentuje wykład pt. „Londyn, Kraków/Warszawa, Rzym – związki muzyczne i wzajemne wpływy dworów w czasie późnego renesansu i wczesnego baroku”, stanowiący swego rodzaju uzupełnienie poprzedzającego go koncertu „Skarby dworów Tudorów i Wettynów” brytyjskiego zespołu wokalnego Stile Antico. Podobnie jak wiele europejskich dworów w późnym renesansie, również dwór królowej Elżbiety I zafascynowany był kulturą włoską, a szczególnie włoską muzyką. Pomimo że dwór był protestancki, muzycy katoliccy, tacy jak Thomas Tallis, William Byrd i Alfonso Ferrabosco, cieszyli się patronatem królowej. Po soborze trydenckim również Polska zwróciła się w kierunku Rzymu, gdy królowie z rodów Batorych i Wazów starali się o włączenie ich kraju w nurt kontrreformacji. Wykład dr. O’Regana poświęcony będzie omówieniu różnych aspektów muzyki dworskiej w Londynie, Rzymie i Krakowie/Warszawie, jej przenoszeniu, funkcjom, a także temu, jak muzycy stawali się niekiedy pionkami w polityce międzynarodowej.

Dzięki współpracy z St Cecilia’s Hall: Concert Room & Music Museum, oddziałem Uniwersytetu w Edynburgu, które jest jednocześnie domem niezwykłej kolekcji instrumentów, do Krakowa przyjedzie wybitny specjalista w zakresie wykonawstwa i renowacji instrumentów muzycznych, dr Jonathan Santa Maria Bouquet. W Wielką Środę, 28 marca, zapraszamy na wykład pt. „Rozwój lutni w okresie renesansu”, podczas którego dr Santa Maria zaprezentuje zmiany i modyfikacje, jakim w drugiej połowie szesnastego wieku podlegała lutnia, prowadzące do powstania instrumentu, na który John Dowland pisał swoją muzykę. Nasz gość opowie także o rozwoju lutni, nie tylko w odniesieniu do muzyki i jej popularności, ale także charakterystyki fizycznej, szczególnie w formie wciąż zwiększającej się liczby strun. To zwiększanie zakresu często traktuje się jako zjawisko ściśle umiejscowione w czasie, jednak – jak wskazują dowody – jest to rozwój znacznie bardziej złożony i mniej liniowy niż dotąd uważano. Wykład stanowi znakomity wstęp do następującego po nim w bazylice Bożego Ciała koncertu cyklu Lachrimae „Elżbietańska melancholia: angielska muzyka na lutnię”, podczas którego wystąpi wybitny lutnista Paul O’Dette.
Newsletter
Wprowadź poprawny adres e-mail!
Nie jestem botem i wyrażam swoją zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
Krakowskie Biuro Festiwalowe
ul. Wygrana 2
30–311 Kraków
tel. (+48 12) 354 25 00
fax. (+48 12) 354 25 01
godziny pracy biura:
8:30–16:30