Opis wydarzenia

Program nawiązuje do koncertów, które od 1764 roku przez ponad dziesięć lat cyklicznie organizowali w Londynie klawesynista Johann Christian Bach (1735–1782) i altowiolista Carl Friedrich Abel (1723–1787), podczas których dzieła wybitnych kompozytorów takich jak Joseph Haydn były wykonywane na klawesynie czy violi da gamba, w czasie, gdy coraz większą rolę odgrywały nowocześniejsze wówczas fortepian i wiolonczela.

Nie każdy jednak ośrodek mógł pozwolić sobie na najnowsze instrumenty, więc współczesne utwory wykonywano na tych, które były do dyspozycji. Pod pretekstem tego małego anachronizmu, który miał miejsce w połowie XVIII wieku, Anacronía proponuje ożywić bogaty amalgamat współistniejących wówczas brzmień, lekceważony przez nowsze konwencje aż do dzisiejszych. Zespół stara się również odtworzyć namiętną atmosferę tych wieczorów: według ówczesnych źródeł zarówno publiczność, jak i sami muzycy potrafili przechodzić od wielkiej radości do najgłębszego smutku i łez dosłownie w kilka sekund! Ponadto dążąc do rewaloryzacji dziedzictwa kulturowego Hiszpanii w okresie oświecenia, artyści dodali do programu utwór skomponowany przez Juana Olivera Astorgę, jednego z najbardziej reprezentatywnych muzyków hiszpańskiego klasycyzmu. Prowadził wędrowne życie, a w 1767 roku przeniósł się do Londynu, gdzie mógł uczęszczać na koncerty Towarzystwa Bach-Abel, którego został członkiem, działał także jako aktywny współpracownik i przyjaciel obu panów. Koncert jest ukłonem w stronę poprzedniej, „iberyjskiej” edycji festiwalu, która z powodu trzeciej fali pandemii COVID-19 odbyła się tylko w wersji online. 

 

Program:

Joseph Haydn (1732–1809) – Kwartet fletowy op. 5 Divertimento G-dur Hob. II/D9 

Juan Oliver Astorga (1733–1830) – Trío para dos violines y bajo

Carl Friedrich Abel (1723–1787) – Kwartet fletowy D-dur WK 226 

Joseph Haydn – Kwartet fletowy op. 5 Divertimento D-dur Hob. II/D4

 

Wykonawcy:

Anacronía

Organizatorzy