Cantrix
Opis wydarzenia
Słowo cantrix w języku łacińskim oznacza śpiewaczkę. Agnieszka Budzińska-Bennett, znana ze swojego zamiłowania do badań, grzebania w klasztornych bibliotekach i wyciągania z nich prawdziwych cudów, tym razem zabierze nas w podróż po hiszpańskich żeńskich klasztorach królewskich w Sigenie (Szpitalniczki) i Las Huelgas (Cysterki).
Program został skonstruowany wokół postaci św. Jana Chrzciciela — dziś znajdującego się nieco w cieniu całej rzeszy popularnych obecnie świętych, ale w czasach średniowiecza niezwykle czczonego w całym świecie chrześcijańskim. Odnalezione w obydwu klasztorach dzieła pochodzą z XIV i XV wieku. Podczas koncertu będziemy mogli usłyszeć dzieła utrzymane w stylu chorałowym, ale także te prezentujące wczesną polifonię, nawiązujące do słynnego stylu Notre Dame.
Specjalnie dla Festiwalu Misteria Paschalia we współpracy z Zakonem Maltańskim i Scholą Cantorum Basiliensis koncert zostanie zarejestrowany w komandorii joannitów w Szwajcarii, której początki sięgają XII wieku.
Program:
Mulierum hodie / INTER NATOS
motet, Niemcy, XIV w.
Inter natos V. Hic venit / Preparator veritatis
responsorium z tropem (prosula), Sigena, XIV/XV w.
Improwizacja instrumentalna
Mulierum hodie / MULIERUM
Prima dedit femina / MULIERUM
Mulierum hodie / Prima dedit femina / MULIERUM
motety: Las Huelgas, XIII/XIV w. (a), Paryż, XIII w. (b, c)
Improwizacja instrumentalna
Precursor Domini V. Hic est enim propheta
responsorium, Sigena, XIV/XV w.
Benedicamus / Hic est enim precursor
tropowane Benedicamus, Las Huelgas, XIII/XIV w.
Prodit lucis radius / MULIERUM
motet konduktowy, Paryż, XIII w.
S’ieu fos en cort(instr.)
estampie
Alleluia. Tu puer propheta
wers allelujatyczny, Sigena, XIV/XV w.
Elisabeth ex opere V. Nullus defidat
responsorium, Sigena, XIV/XV w.
Ut queant laxis
hymn (wersja instrumentalna)
La bele estoile / La bele, en qui / IOHANNE
Celui en qui / La bele estoile / La bele, en qui / IOHANNE
motety, Paryż, XIII w.
Peire Vidal (ca. 1175–ca. 1210)
S’ieu fos en cort
pieśń, Akwitania, XII w.
Rostainh Berenguier de Marselha (XIV w.)
La dousa paria(instr.)
estampie
Descendit angelus V. Ne timeas
responsorium, Sigena, XIV/XV w.
Benedicamus / O quam sanctum
tropowane Benedicamus, Las Huelgas, XIII/XIV w.
Artyści:
Peregrina (CH) – ensemble | zespół
Agnieszka Budzińska-Bennett (PL) — leader | prowadzenie