W barokowych Niemczech terminem „kantata” opisywano dwa rodzaje dzieł. Nazywano tak rozbudowane, wieloczęściowe świeckie kompozycje wokalno-instrumentalne w stylu włoskim z przeplatającymi się ariami i recytatywami. Ten sam termin służył do nazwania bardzo popularnych wówczas utworów o podobnych rozmiarach i obsadzie, lecz o religijnym charakterze. Przeznaczone były do wykonywania w luterańskich świątyniach i nosiły także nazwęgeistliche Konzerte”.  

Najbardziej znane z nich wyszły spod pióra Johanna Sebastiana Bacha, którego dorobek w tej materii wyróżnia się nie tylko objętością, ale także genialnym poziomem technicznym i artystycznym. Za mistrzów gatunku uchodzili także Dieterich Buxtehude, Christoph Graupner, Gottfried Heinrich Stölzel czy Georg Philipp Telemann, by wymienić tylko kilku najważniejszych. „Geistliche Konzerte” powstawały przede wszystkim na okazje wynikające z kalendarza liturgicznego obowiązującego w Niemczech czasów reformacji – nie mogło więc zabraknąć wśród nich dzieł pasyjnych przeznaczonych do wykonania w Wielki Piątek. W warstwie tekstowej nawiązywały one do stosownych czytań z Pisma Świętego, zaś melodie pochodzące z protestanckich hymnów i chorałów stanowiły cantus firmus lub opracowywano na czterogłosowy chór. 

Program przygotowany na festiwal przez Patricka Ayrtona i Arte dei Suonatori zawiera wybór kompozycji wspomnianych wyżej twórców, choć kryje się w nim także pewna niespodzianka – a nawet dwie! Repertuar koncertu pozostanie bowiem tajemnicą do samego końca i to do słuchaczy będzie należało dopasowanie nazwisk twórców do poszczególnych dzieł. Dodatkowo jedno z nich będzie miało całkowicie eksperymentalny charakter – będzie bowiem tworem… sztucznej inteligencji. Czy uda się je rozpoznać pośród dzieł dawnych mistrzów? 

 

Wykonawcy: 

Arte dei Suonatori 

Marcin Świątkiewicz – klawesyn, kierownictwo artystyczne zespołu 

Patrick Ayrton – dyrygent, kierownictwo artystyczne koncertu 

Organizatorzy