W dzisiejszych niespokojnych czasach wydaje się to niemożliwe, jednak to fakt historyczny: w pewnym okresie średniowiecza południe Półwyspu Iberyjskiego zamieszkiwali wspólnie i w harmonii żydzi, muzułmanie i chrześcijanie. Co więcej, był to moment bujnego rozkwitu sztuki i nauki – prawdziwy złoty wiek. Jego gwałtowny koniec przyniosła rekonkwista, która przyczyniła się do zjednoczenia państwa hiszpańskiego pod berłem Los Reyes Católicos (wspólny tytuł królewskich małżonków Ferdynanda Aragońskiego i Izabeli Kastylijskiej), ale także do bezwzględnej destrukcji wieloreligijnego i wielokulturowego społeczeństwa. Większość muzułmanów i żydów została zmuszona do opuszczenia Hiszpanii lub nawrócenia się na chrześcijaństwo kto tego nie uczynił, ryzykował utratę życia.  

W swoim programie grupa Hirundo Maris i Arianna Savall odwołują się do tęsknoty za tym złotym wiekiem, która rozbrzmiewa w pieśniach wygnanych żydów. Swój dom Sefardyjczycy odnaleźli wówczas w innych regionach świata – oraz w muzyce, w której idea pokojowego współistnienia różnych religii pozostaje żywa do dziś.  

Po raz pierwszy w historii Misteria Paschalia festiwalowy koncert zabrzmi w Starej Synagodze – centrum życia religijnego dawnego Kazimierza i jego Oppidum Iudaeorum. 

Koncert zostanie poprzedzony spotkaniem z cyklu Listening Keys. 

Wykonawcy: 

Hirundo Maris: 

Arianna Savall – sopran, harfa renesansowa, potrójna harfa barokowa 

Petter Udland Johansen – tenor, skrzypce barokowe, hardingfele, mandolina 

Michał Nagy – gitara 

Miquel Àngel Cordero – colascione, bas, śpiew 

David Mayoral – perkusja, santur, śpiew 

 

Program: 

La rosa enflorece 

Canarios (anonim, XVI w. / Arianna Savall) 

Ya salió de la mar (trad. pieśń sefardyjska / Arianna Savall) 

La rosa enflorece (trad. pieśń sefardyjska / Arianna Savall) 

Lév Tahor (trad. pieśń chasydzka / Arianna Savall & Petter Udland Johansen) 

Quando el Rey Nimrod (trad. pieśń ladino) 

Durme, durme (trad. pieśń sefardyjska / Arianna Savall & Petter Udland Johansen)

Buenas noches (trad. pieśń sefardyjska / Arianna Savall & Petter Udland Johansen) 

Adío querida (trad. pieśń sefardyjska / Arianna Savall & Petter Udland Johansen) 

Alfons X Mądry (1221–1284) Cantiga instrumental (aranż. Arianna Savall & Petter Udland Johansen)

Por que llorax blanca niña (trad. pieśń sefardyjska / Arianna Savall & Petter Udland Johansen)

Las estrellas de los cielos / Yo m`enamori d`un aire (trad. pieśń sefardyjska / Arianna Savall) 

 

LISTENING KEYS: Pieśni sefardyjskie w XVI wieku 

28 marca 2024, Wielki Czwartek | 17.15  | Austeria, ul. Szeroka 6

Odkrywanie głębszych warstw muzyki staje się kluczem do pełnego zrozumienia tej sztuki, zazwyczaj odbieranej przez nas tylko intuicyjnie. Aby w pełni zrozumieć jej subtelności, niezbędne jest jednak doskonalenie umiejętności słuchania i poszukiwanie języka opisującego wrażenia dźwiękowe. Listening Keys to krótkie spotkania z muzykiem, które dadzą odbiorcom dostęp do tych właśnie narzędzi. Uczestnicy spotkań będą mieli okazję nie tylko do wniknięcia w wybrany utwór, ale także odkrycia ukrytego piękna oraz kontekstu muzycznej opowieści stworzonej przez najwybitniejszych kompozytorów dawnych epok. 

Spotkanie będzie okazją do odkrywania tajemnic muzycznego dziedzictwa żydów zamieszkujących niegdyś Półwysep Iberyjski, z naciskiem na zrozumienie jego kontekstu i kulturowych odniesień. 

Prowadzący: 

Aleksander Mocek

Wstęp na spotkanie z biletem na koncert Grands Concerts w danym dniu. 

Organizatorzy