GRANDS CONCERTS: LA TEMPÊTE / VESPRO DELLA BEATA VERGINE
W słynnych Nieszporach ku czci Najświętszej Marii Panny wydanych w 1610 roku jak w soczewce skupia się geniusz Claudia Monteverdiego. Lecz czy istnieje tylko jeden, „klasyczny” sposób ich interpretacji? Simon-Pierre Bestion, dyrektor artystyczny zespołu La Tempête, umieszcza to arcydzieło na niezwykle barwnym tle.
Oto La Serenissima, Republika Wenecka, morska i handlowa potęga czasów średniowiecza i renesansu. Jako ważny port i ośrodek ekonomiczny miasto stało się również centrum wymiany myśli i tradycji, w którym spotykały się wszystkie kultury basenu Morza Śródziemnego. Bestion czerpie inspirację z przebogatej historii Wenecji, ona stoi też za doborem muzycznej ornamentyki czy instrumentów: obok typowych dla muzyki zachodniej XVII wieku fletów traverso czy teorby brzmią tu serpent, szofar i chitarrone. W tych Nieszporach znajdziemy inspiracje śpiewem korsykańskim, wpływy muzyki Bliskiego Wschodu czy psalmy oparte na fauxbourdonie z anonimowego manuskryptu przechowywanego dziś we francuskim Carpentras. Choć taka interpretacja słynnego dzieła Monteverdiego może wydać się nieortodoksyjna czy wręcz egzotyczna, warto podążyć za sugestywną wizją Simona-Pierre’a Bestiona i La Tempête: być może właśnie tak wyglądała muzyczna praktyka wielokulturowej XVII-wiecznej Wenecji?
Koncert zostanie poprzedzony spotkaniem z cyklu Listening Keys.
Wykonawcy:
Amélie Raison – sopran
Brenda Poupard – alt
François Joron – tenor
Eugénie de Mey – alt (chorał gregoriański)
Axelle Verner – alt
Edouard Monjanel – tenor (Duo Seraphim)
René Ramos Premier – bas-baryton
Florent Martin – bas
La Tempête
Simon-Pierre Bestion – koncepcja, aranżacje, dyrygent
Marianne Pelcerf – reżyseria światła
Program:
Claudio Monteverdi (1567–1643)
Vespro della Beata Vergine SV 206 (1610)
- Fauxbourdon: Domine ad adjuvandum me
- Toccata & Domine ad adjuvandum me
- Antyfona: Assumpta est Maria
- Fauxbourdon: Dixit Dominus
- Dixit Dominus
- Nigra sum
- Antyfona: Diffusa est gratia
- Laudate pueri
- Pulchra es
- Antyfona: Tota pulchra es
- Fauxbourdon: Laetatus sum
- Laetatus sum
- Duo Seraphim
- Antyfona: Recordare Virgo Mater
- Nisi Dominus
- Audi coelum
- Antyfona: Felix es sacra Virgo
- Fauxbourdon: Lauda, Jerusalem
- Lauda, Jerusalem
- Sonata sopra Sancta Maria
- Ave maris stella
- Magnificat
- Magnificat: Et exultavit
- Magnificat: Quia respexit
- Magnificat: Quia fecit
- Magnificat: Et misericordia
- Magnificat: Fecit potentiam
- Magnificat: Deposuit
- Magnificat: Esurientes
- Magnificat: Suscepit Israel
- Magnificat: Sicut locutus
- Magnificat: Gloria Patri
- Magnificat: Sicut erat
LISTENING KEYS: Wczesne lata Monteverdiego
31 marca 2024, Niedziela Wielkanocna | 16.15 | Centrum Kongresowe ICE Kraków, ul. Konopnickiej 17
Odkrywanie głębszych warstw muzyki staje się kluczem do pełnego zrozumienia tej sztuki, zazwyczaj odbieranej przez nas tylko intuicyjnie. Aby w pełni zrozumieć jej subtelności, niezbędne jest jednak doskonalenie umiejętności słuchania i poszukiwanie języka opisującego wrażenia dźwiękowe. Listening Keys to krótkie spotkania z muzykiem, które dadzą odbiorcom dostęp do tych właśnie narzędzi. Uczestnicy spotkań będą mieli okazję nie tylko do wniknięcia w wybrany utwór, ale także odkrycia ukrytego piękna oraz kontekstu muzycznej opowieści stworzonej przez najwybitniejszych kompozytorów dawnych epok.
Podczas tego spotkania ruszymy w podróż przez wczesne lata twórczości Claudia Monteverdiego, która ukaże ewolucję stylu i inspiracje tego wielkiego muzycznego rewolucjonisty czasów zmierzchu renesansu i narodzin baroku.
Prowadzący:
Aleksander Mocek
Wstęp na spotkanie z biletem na koncert Grands Concerts w danym dniu.