Mapping na fasadzie Pałacu Potockich: Jerzy Nowosielski. Rzeczywistość przemieniona
Koncepcja i narracja pokazu gromadzi pogrupowany tematycznie i formalnie wybór dzieł Jerzego Nowosielskiego tworzących coś na kształt prywatnej kosmologii.
Jedna seria pokazu trwa ok. 9 minut i będzie puszczana w pętli przez 2h.
Opiera się na trzech głównych motywach i tematach obecnych w jego malarstwie: rzeczywistości empirycznej (sfera świeckości świata i człowieka), rzeczywistości zbawionej (sfera religijna – architektura cerkiewna) oraz erotyce (tzw. figuracja erotyczna, kobieta, cielesność, seksualność, akt). Sekwencje obrazów przedstawia kluczowy dla Artysty proces „zbawiania rzeczywistości infernalnej” czyli swoistego „naprawiania” świata, będącego rzeczywistością tragiczna – i jako taka powinna zostać, mocą samej sztuki, przemieniona.
Ważnym rysem, który powinien tu wybrzmieć, jest scenograficzność i teatralizacja wyobrażeń i przedstawień rzeczywistości, które kreował na obrazach (element platoński w filozofii Artysty). Tak więc, zaczynając od niezwykłych kompozycji abstrakcyjnych (początek, narodziny, formowanie rzeczywistości widzialnej) prezentowane są wątki świeckie, obrazy codzienności: ulice, domy, wnętrza, przedmioty / martwe natury, instrumenty – są to rekwizyty świata, w którym żył i pracował Autor (od abstrakcji do figuracji). Następnie nas scenę wchodzą główni aktorzy dramatu: kobieta i mężczyzna (Adam i Ewa). On – jako tajemnicza postać w uniformie, często w okularach, w pozie sztywnej i oficjalnej – typ kafkowskiego urzędnika; ona – najczęściej rozebrana lub skąpo ubrana (sportsmenki, kochanki i narzeczone, akty, erotyczne pozy, ciała fragmentaryczne). Ostatnia, trzecia część skupia się na wątkach cerkiewnych – łącząc motyw świętości i wspólnoty. Całość wieńczy autoportret Artysty jako świadectwo osobistego przeżywania dramatu Człowieka.
Autorzy koncepcji
Grzegorz Sztwiertnia, Joanna Zemanek
Realizacja artystyczna i techniczna mappingu
Katarzyna Jasińska
Paulina Rybczyńska
Weronika Majewska
Natalia Sączek
Wydział Architektury Wnętrz ASP w Krakowie
Opieka artystyczna i merytoryczna
Wojciech Kapela
Dzieła Jerzego Nowosielskiego wykorzystane w mappingu:
Shipyard (1948), Abstraction (1958, 71 x 50 cm), Archangle’s Wing (1947), Abstraction (1958, 61 x 44 cm), Invitation to The Circus (1965), Abstraction (1969, 100 x 71 cm), Abstraction (1973, 120 x 100 cm), Abs-traction (1969, 100 x 80 cm), Abstraction (1973, 120 x 90 cm, Sołtyński Collection), Abstraction (1973, 120 x 90 cm, Private Collection), View of a Factory (1963), Landscape with a Tram (Factory) (1964), City (1964), Crossroads (1965), Fantastic Still Life (1965), Cellist (1959), Portrait with a Man with a Grey Be-ard (1961), Nude in the Interior (1961), Quartet (1962), On the Road to Emmaus (Disciples at Emmaus) (1962), Nude (1965, 80 x 60 cm), Double Portrait (1969), Toilet (1971), Nude with a Washbowl (1982), Black Woman on the Beach (1994), Female Swimmer (1955, 100 x 65 cm), Female Swimmer (1955, 53 x 39 cm), Female Swimmer (1955, 78,5 x 50,5 cm), Portrait of a Lady (1956), Double Portrait (1956), Orthodox Church Architecture (1989), Orthodox Church (1992), Orthodox Church (1990, 53 x 45 cm), Orthodox Church (1990, 63 x 45 cm), Self-portrait (1976)
Muzyka
Ensemble Irini, Lila Hajosi – O SIDERA (wyd. Paraty, Francja 2021)