Florie Valiquette, kanadyjska sopranistka, jest absolwentką Uniwersytetu w Montrealu; edukację kontynuuje u Marleny Malas w Nowym Jorku. Wspierana przez Fundację im. Jacqueline Desmarais dla młodych śpiewaków operowych z Kanady, wyróżniona na licznych konkursach śpiewaczych, takich jak Queen Sonja International Music Competition czy Prix d’Europe. W zakresie muzyki kameralnej współpracuje z pianistami Martinem Dubé, Olivierem Godinem i Ilmo Rantą oraz kwintetem Pentaèdre.

Przed szeroką publicznością zaprezentowała się po raz pierwszy w 2010 roku jako Maria w musicalu Dźwięki muzyki w reżyserii Denise Filiatrault, produkcji wystawionej dla Just For Laughs. Spektakl, nominowany do tytułu przedstawienia roku w Quebecu, obejrzało na scenie w Montrealu 100 000 widzów.

 

Specjalizuje się w śpiewie barokowym i jest zapraszana do współpracy przez wiodące kanadyjskie zespoły muzyki dawnej, jak Violons du Roy, Le Studio de musique ancienne de Montréal czy Caprice.

 

W 2013 roku zadebiutowała w Opera de Montréal rolą Javotte (Manon), dwa lata później przed liczącą 45 tysięcy widzów publicznością wykonywała partię Frasquity w Carmen na Classical Spree Festival w Montrealu organizowanym przez Orchestre symphonique de Montréal.

 

Dalszy rozwój jej kariery na scenie operowej to role m.in. Miss Ellen (Lakmé), Nanetty (Falstaff), Arseny (Baron cygański), Zerliny (Don Giovanni),Paminy (Czarodziejski flet), Tytanii (Sen nocy letniej), Sophie (Werther), Rinalda (Armida Salieriego), Nanetty (Falstaff), Paminy (Czarodziejski flet), Tytanii (Sen nocy letniej), Birka (Ronja die Räubertochter), Fortuny i Damigelli (L’incoronazione di Poppea), Barbariny (Wesele Figara pod dyrekcją Giovanniego Antoniniego), Elisetty (Il matrimonio segreto pod dyrekcją Benjamina Bayla), a także partie tytułowe w Phryné Saint-Saënsa i Coraline Marka-Anthony’ego Turnage’a oraz główna rola Milicy we współczesnej operze Any Sokolovic Svadba-Wedding, którą wykonywała m.in. na Festival d’Aix-en-Provence.

 

Współpracuje z gronem najlepszych obecnie dyrygentów, wśród których znajdują się: m.in.: Carrie-Ann Matheson, Ottavio Dantone, Robin Ticciati, Jérémie Rhorer, Christophe Rousset, Hervé Niquet, William Christie, Charles Dutoit, Kent Nagano, Long Yu, oraz czołowymi reżyserami: Jamesem Grayem, Laurentem Pellym, Monique Wagemakers czy Andreasem Homokim.

 

Artystkę oklaskiwała publiczność prestiżowych scen na całym świecie, m.in. Théâtre des Champs-Élysées, Opéra Comique de Paris, Opéra royal de Versailles, Opéra Grand Avignon, Opéra de Bordeaux, Opéra de Lyon, De Nationale Opera, Grand Théâtre du Luxembourg, Opéra de Rouen, Opera de Lille, Opéra de Montpellier, Opéra d’Angers-Nantes, Theater an der Wien, Opernhaus Zürich, Palazzetto Bru Zane, Ljubljana Opera; ma na koncie współpracę także ze znakomitymi zespołami Orchestre symphonique de Montréal i Le Concert de la Loge.

 

Jej repertuar nie ogranicza się do ról operowych, jest aktywna również na scenie koncertowej. Śpiewała partie sopranowe m.in. w Requiem Mozarta i Faurégo, Stabat Mater Pergolesiego i Haydna, Dixit Dominus Handla.

 

W tym sezonie wśród nowych ról w jej repertuarze warto wspomnieć partię Zuzanny w Weselu Figara w Grand Théâtre du Luxembourg pod batutą Jérémie Rhorera oraz w Opéra Royal de Versailles pod batutą Gaetana Jarry’ego. Będzie Gabrielle w nowej produkcji operetki Offenbach La vie parisienne w reżyserii Christana Lacroix i pod batutą Romaina Dumasa. Powróci do ról Sophie w Wertherze i Zerliny w Don Giovannim, zaś na paryskiej scenie Seine Musicale wystąpi w programie Mozart, a Particular Journey. Na scenie koncertowej usłyszymy ją również wraz z Le Concert Spirituel and Hervém Niquetem w oratorium Handla Israel in Egypt i z Valentinem Tournetem w Tous les matins du monde. Tournée z Christophe’em Roussetem i Les Talens Lyriques w programie Bach Without Frontiers zaprowadzi artystkę na festiwale Bachfest Schaffhausen i Festival de musique sacrée et baroque de Froville. W operze w Wersalu wystąpi pod batutą Gaetana Jarry’ego w recitalu Opéra Comique! oraz w partii Pokoju w koncertowej wersji Le Destin du Nouveau Siècle, a także w Leçons des ténèbres Couperina pod dyrekcją Stéphane’a Fugeta.

 

Arystka szczególnie intensywnie współpracuje obecnie z wytwórnią płytową Château Versailles, nagrywała także dla Aparte Music oraz Atma classique.

 

 

Wydarzenia z tym artystą

Rezydenci

Martyna Pastuszka - zdjęcie

2022

Martyna Pastuszka

więcej

2020

Raphaël Pichon

więcej
Zdjęcie przedstawiające Antonio Florio

2019

Antonio Florio

więcej

2018

John Butt

więcej
Vincent Dumestre - zdjęcie

2017

Vincent Dumestre.

więcej

Organizatorzy