Martyna Pastuszka - zdjęcie

Martyna Pastuszka – skrzypaczka, koncertmistrzyni, wykładowczyni akademicka, muzyczny entrepreneur. Dzięki połączeniu rzetelnej, niemal archeologicznej pracy z osobowością charyzmatycznej liderki i niebanalną wyobraźnią muzyczną prowadzone przez nią wykonania cechuje ogromna wyrazistość narracji.

W latach 2019, 2020 i 2021 otrzymała nominacje do prestiżowej nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „osobowość roku”. Była dwukrotnie nominowana do Paszportu Polityki w kategorii „muzyka dawna” (2019 i 2020). W 2021 roku otrzymała nominację do OPUS KLASSIK w kategorii „najlepsza dyrygentka”. Warto dodać, że w także w 2021 roku do tego samej nagrody nominowano {oh!} Orkiestrę Historyczną (w kategorii „najlepsza orkiestra”) czy światową premierę Gismondo, re di Polonia, której spiritus movens była Martyna Pastuszka. Płyta ze wspomnianą operą, a nagrana przez {oh!} była nominowana w konkursie w kategorii „najlepszy album operowy”.

 

W trakcie niemal dwudziestoletniej kariery koncertowała w Polsce i za granicą, podejmując działania jako zaproszona koncertmistrzyni, solistka lub kameralistka. Łączyła ją wieloletnia współpraca z Arte dei Suonatori, Collegium 1704, Le Cercle de l’Harmonie czy Collegium Vocale Gent Philippe’a Herreweghe. Jako solistka lub koncertmistrzyni występowała z Le Concert de la Loge (Paryż) Concerto Copenhagen, Aukso (Tychy), Hofkapelle München, Capellą Cracoviensis, Le Parlement de Musique (Strasburg), Le Concert Lorrain (Metz), Terra Nova Collective (Antwerpia), Collegium Marianum (Praga), Copenhagen Soloists czy Musica Figuralis (Ołomuniec) – a to wciąż nie jest kompletna lista. W 2022 roku wystąpi w roli koncertmistrzyni na zaproszenie paryskiego zespołu Pygmalion kierowanego przez Raphaëla Pichona. Jesienią tego roku zadyryguje przedstawieniami operowymi w czasie rezydencji na prestiżowym festiwalu Bayreuth Baroque.

 

W 2012 roku, odpowiadając na potrzebę przedstawienia muzyki od strony jej emocjonalności, sensualności i porywającej rytmiczności, założyła {oh!} Orkiestrę Historyczną, która błyskawicznie uplasowała się w czołówce polskiego, a dziś, po dekadzie istnienia, śmiało można powiedzieć – także europejskiego wykonawstwa historycznie poinformowanego. Na koncie {oh!} są niezliczone koncerty w największych salach koncertowych, festiwalach i instytucjach europejskich, a nazwiska solistów uczestniczących w działaniach Orkiestry nie są obce melomanom, by wspomnieć Andreasa Staiera, Maxa Emanuela Cencica, Jakuba Józefa Orlińskiego czy Jeana-Guihena Queyrasa. Orkiestrę prowadzili tacy artyści, jak Vincent Dumestre, Barthold Kuijken czy Lorenzo Coppola. Obecny rok przynosi współpracę ze znakomitym pianistą Kristianem Bezuidenhoutem oraz skrzypaczką Chouchane Siranossian, z którymi muzycy {oh!} Orkiestry Historycznej spotkają się na scenie Festiwalu „Chopin i jego Europa”. Na to wydarzenie Martyna Pastuszka powróci w roli dyrygentki.

 

O wyjątkowości artystki, szerokim spektrum jej muzycznych możliwości, ale też rozległych zainteresowaniach świadczy zarówno prowadzenie od skrzypiec zespołów wykonujących dzieła od wczesnego baroku po romantyzm, jak uczestnictwo w koncertach symfonicznych i operach. We wszystkich formach Martyna Pastuszka dostrzega niewyobrażalny potencjał interpretacyjny i możliwość opowiadania dźwiękiem – nieustannie podkreślając konieczność pracy nad warsztatem, ale również nie poddając w wątpliwość wagi współodczuwania łączącego koncertujących razem muzyków i zebranej publiczności.

 

Artystka realizuje się nie tylko w ramach działań {oh!} Orkiestry Historycznej. Związana jest również z formacjami kameralnymi: kolońską Altera Pars i Ensemble Polyharmonique, a także współtworzy trio wraz z Anną i Krzysztofem Firlusami.

 

Pracę koncertującego i zaangażowanego muzyka łączy z karierą akademicką. Od 2007 roku prowadzi klasę skrzypiec barokowych Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2017 roku obroniła doktorat na swojej Alma Mater, odkrywając twórczość kompozytora i skrzypka Johanna Friedricha Schreyfogla. Wszystkie zachowane utwory tego kompozytora, nagrane przez Martynę Pastuszkę, klawesynistę Marcina Świątkiewicza oraz {oh!} Orkiestrę Historyczną, ukazały się nakładem wytwórni DUX.

 

W trakcie muzycznej kariery Martyna Pastuszka wzięła udział w nagraniu niemal sześćdziesięciu albumów, z czego na ponad dziesięciu wystąpiła w roli solistki. Trzy z sześciu nagranych wraz z {oh!} Orkiestrą Historyczną albumów płytowych były nominowane do najważniejszej polskiej nagrody muzycznej Fryderyki.

 

W 2021 roku TVP zrealizowała film dokumentalny poświęcony pracy {oh!} Orkiestry Historycznej i jej liderki zatytułowany Nie jestem maestro. Artystka stała się narratorką opowieści o metodzie pracy, muzykach współtworzących formację, jak również idei pracy szefowej zróżnicowanego organizmu, jakim jest orkiestra złożona z muzyków o różnych charakterach, sposobach patrzenia na muzykę, połączonych jednak wspólną wrażliwością i pasją.

 

Prywatnie jest żoną, matką dwóch synów i towarzyszką dwóch kotów. Mieszka w spokojnej miejscowości na ziemi śląskiej. Odpoczywa na łyżwach i rolkach.

Wydarzenia z tym artystą

środa

13 kwietnia 2022

20:00 Davidde penitente | MOZART
Koncert / Centrum Kongresowe ICE Kraków

poniedziałek

18 kwietnia 2022

18:00 Die Jünger zu Emaus | SCHUBACK
Koncert / Centrum Kongresowe ICE Kraków

Rezydenci

Martyna Pastuszka - zdjęcie

2022

Martyna Pastuszka

więcej

2020

Raphaël Pichon

więcej
Zdjęcie przedstawiające Antonio Florio

2019

Antonio Florio

więcej

2018

John Butt

więcej
Vincent Dumestre - zdjęcie

2017

Vincent Dumestre

więcej

Organizatorzy