Wokalistka, harfistka, muzykolog. Dwukrotnie nominowana do prestiżowej nagrody Paszporty Polityki (2012 i 2013), m.in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (A. Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (D. Cichy, Radio Kraków). Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (W. Paprocki, „Ruch Muzyczny”).

Dyplomowana pianistka, absolwentka muzykologii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu (1999, doktorat w 2010) oraz klasy śpiewu Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii (na Wydziale Średniowiecza i Renesansu w 2001 roku w klasie Dominique’a Vellarda i Richarda Levitta, studia podyplomowe na kierunku Vocal Ensemble Music w 2011 roku w klasie Evelyn Tubb i Anthony’ego Rooleya). Śpiewu i interpretacji uczyła się ponadto pod kierunkiem takich artystów jak Emma Kirkby, Ansa Boothroyd (Londyn), Barbara Thornton, Benjamin Bagby (Kolonia) oraz Stefa Haselhoff (Bazylea); w SCB studiowała również grę na harfach średniowiecznych z Heidrun Rosenzweig. W latach 2001–2004 odbyła pomagisterskie studia muzykologiczne i skandynawistyczne na uniwersytecie w Bazylei (m.in. pod keirunkiem Wulfa Arlta), gdzie piastowała również stanowisko archiwistki zbiorów mikrofilmów Instytutu Muzykologii.

 

Jest założycielką i kierowniczką artystyczną międzynarodowego ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki wczesnego średniowiecza, z którym nagrała już siedem wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt. Filia praeclara (Divox 2008) uhonorowana została prestiżowym ECHO Klassik 2009 w kategorii najlepsze nagranie roku a cappella, a płyta Veiled Desires (Raumklang 2012) została nominowana do International Classical Music Awards 2013 oraz Fryderyka 2013 w kategorii „najlepszy polski album za granicą”. Troska i dbałość o propagowanie repertuaru polskiego w świecie przejawiła się w produkcji Sacer Nidus z muzyką z początków państwa polskiego (Raumklang 2011) z premierowymi koncertami w Nowym Jorku oraz brukselskiej sali BOZAR. Dwie kolejne płyty ensemble Peregrina to nagrodzona luksemburskim Supersonic Pizzicato Cantrix z muzyką szpitalniczek hiszpańskich (Raumklang 2013) oraz album Miracula z muzyką średniowieczną poświęconą postaci św. Mikołaja (Tacet 2014) zaliczony do najlepszych nagrań roku przez magazyn „High Fidelity”. W roku 2017 ukazały się dwa kolejne albumy ensemble Peregrina: płyta Codex 457 zawierająca najstarsze zabytki muzyczne Tyrolu dla Tiroler Landesmuseum w Innsbrucku (Musik Museum 2017) oraz pierwsza część cyklu Mare Balticum (Muzyka w średniowiecznej Danii) dla niemieckiej wytwórni Tacet, nagrodzona 5 Diapasons oraz International Classical Music Award ICMA 2019. Dwie kolejne części Mare Balticum (vol. 2 z muzyką średniowiecznej Szwecji i Finlandii, Tacet 2019, oraz vol. 3 z wszystkimi dziełami Wisława z Rugii, Tacet 2020) otrzymały nominacje do International Classical Music Award ICMA w 2020 i 2021 roku. W tym roku oczekiwany jest album Nova Gaudia – premierowe nagranie najnowszych odkryć z rękopisów akwitańskich XII wieku, wieńczące projekt badawczy Schweizer Nationalfond w Schola Cantorum Basiliensis, wydane jako podwójny album wraz z najnowszym nagraniem tego repertuaru przez Ensemble Gilles Binchois i Dominique’a Vellarda.

 

Agnieszka Budzińska-Bennett stale współpracuje z licznymi uznanymi zespołami muzyki dawnej (ensemble Perlaro, Dragma, Ferrara Ensemble, La Cetra, Accademia dell’Arcadia), prowadzi również gościnnie takie zespoły, jak Chór Polskiego Radia, Capella Cracoviensis, Cracow Singers czy Flores Rosarum, prezentując zarówno repertuar średniowieczny, jak i muzykę XVII-XVIII wieku na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w całej Europie, Azji oraz USA. Nagrywa regularnie dla wytwórni Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, Brilliant Classics, L’Empreinte Digitale, Pan Classics (nagrała dotychczas ponad 25 albumów) oraz współpracuje ze stacjami radiowymi i telewizyjnymi (m.in. WDR, Bayerischer Rundfunk, DRS 2 – Radio SRF 2 Kultur, BBC Radio 3, Polskie Radio Program II, TVP Kultura). Od roku 2016 prowadzi 10-płytowy projekt nagraniowy Mikołaj Gomółka – Opera omnia (150 psalmów do przekładów Jana Kochanowskiego), w którym kieruje Chórem Polskiego Radia. Dwa pierwsze podwójne albumy tego cyklu, wydane przez Polskie Radio, zdobyły nominacje do nagrody Fryderyk 2019 (Psalmy pielgrzymów oraz Psalmy poranne i wieczorne) oraz Fryderyk 2020 (Psalmy dziękczynne i pokutne oraz Psalmy królewskie) w kategorii „najlepszy album muzyki dawnej”. Pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Raumklang 2019, nominacja ICMA 2019). W roku 2018 TVP Kultura zaprezentowała portret artystki w programie „Scena klasyczna”, w tym roku dużą popularnością cieszyła sie audycja „Domówka z Dwójką” z jej udziałem.

 

Artystka zadebiutowała na scenie w L’incoronazione di Poppea Claudia Monteverdiego pod dyrekcją Konrada Junghänela w Theater Basel w podwójnej roli Amore i Valletta w sezonie 2003/2004. Interesują ją również opera i muzyka współczesna – ma na swoim koncie prapremierę opery Mord im St. Johann Andreasa Pflügera (Bazylea, 2009); prapremierę dedykowanego jej utworu na głos i taśmę Columba Nitens Geralda Bennetta (jubileusz ICST w Zürcher Hochschule der Künste 2015, Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe 2017, Berner Münster 2018).

 

Agnieszka Budzińska-Bennett w latach 2002–2003 wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w Schola Cantorum Basiliensis i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011–2014. W latach 2013–2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis (2016–2017). Dalsza działalność pedagogiczna i akademicka Agnieszki Budzińskiej-Bennett obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, UAM w Poznaniu, University of Wisconsin, Universität Würzburg, Biblioteka Uniwersytecka w Lipsku, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Uniwersytet Papieski w Krakowie, Letnie Metodyczne Kursy Muzyki Dawnej w Warszawie, Letnia Międzynarodowa Akademia Muzyki Dawnej w Warszawie, Burg Fürsteneck, Uniwersytet w Tartu oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku). Od tego roku jest również wykładowcą na Uniwersytecie we Freiburgu w Niemczech.    

 

Agnieszka Budzińska-Bennett jest autorką szeregu artykułów o muzyce dawnej (publikacje UAM, UJ, Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis czy Scripta w wydawnictwie Schwabe) oraz książki Subtilitas. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst (PTPN, Poznań 2012).

 

W 2019 roku została uhonorowana ministerialną odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.

 

www.peregrina.ch

 

Wydarzenia z tym artystą

Rezydenci

Martyna Pastuszka - zdjęcie

2022

Martyna Pastuszka

więcej

2020

Raphaël Pichon

więcej
Zdjęcie przedstawiające Antonio Florio

2019

Antonio Florio

więcej

2018

John Butt

więcej
Vincent Dumestre - zdjęcie

2017

Vincent Dumestre

więcej

Organizatorzy