Le Concert de la Loge
Zespół Le Concert de la Loge (początkowo jako Le Concert de la Loge Olympique) założył w styczniu 2015 roku skrzypek Julien Chauvin. Ambicją tej orkiestry muzyki dawnej stało się ożywienie ważnego wycinka tradycji i dziejów muzyki francuskiej.
Historyczna orkiestra Le Concert de la Loge Olympique, założona w 1783 roku przez hrabiego d’Ogny, była wówczas uważana za jedną z najlepszych w Europie. Zasłynęła z zamówienia symfonii paryskich u Josepha Haydna. W tym czasie zdecydowana większość muzyków była masonami, a wiele stowarzyszeń koncertowych miało powiązania z lożami masońskimi, takimi jak Loge Olympique de la Parfaite Estime.
Dzisiejszy zespół, charakteryzujący się elastyczną liczebnością, wykonuje programy kameralne, symfoniczne i wokalno-operowe prowadzone od skrzypiec lub batuty. Dysponuje szerokim repertuarem – od baroku do początku XX wieku. Celem tego rekonstrukcyjnego projektu jest również eksploracja nowych form koncertowych nawiązujących do spontaniczności typowej dla koncertów z końca XVIII wieku, gdy w programach przenikały się różne gatunki i osobowości artystyczne oraz nawiązania do innych dziedzin sztuki.
Od momentu powstania zespół koncertował w wielu miejscach z operami, m.in. Armida Haydna w reżyserii Mariame Clément, Chimène ou Le Cid Sacchiniego w reżyserii Sandrine Anglade, Phèdre Lemoyne’a i Cendrillon Isouarda w reżyserii Marca Paquiena w Palazzetto Bru Zane oraz Uprowadzenie z seraju Mozarta wystawione przez Christophe’a Rulhesa. Orkiestra współpracuje regularnie z tak znanymi solistami, jak Karina Gauvin, Sandrine Piau, Philippe Jaroussky czy Justin Taylor.
Zespół nagrał zestaw sześciu albumów z symfoniami paryskimi Haydna, które zestawił z utworami z tego samego okresu, które wykonywał niegdyś historyczny Le Concert de la Loge Olympique (wytwórnia Aparté). Ponadto zespół poświęcił się odkrywaniu na nowo innych repertuarów: francuskich melodies w Si j’ai aimé z Sandrine Piau (Alpha), Symphonies de Salons (Aparté) oraz koncertów skrzypcowych wydanych przez Naïve w 2020 roku jako 63. pozycja słynnej serii Vivaldi Edition – Il Teatro.
W 2021 roku zespół rozpoczął współpracę z wytwórnią Alpha, skupiając się na trzech ostatnich symfoniach Mozarta.
Nagrania orkiestry zyskały uznanie krytyków i liczne wyróżnienia m.in. Diamant d’Opéra Magazine, Choc de Classica, Sélection Le Monde, Télérama ffff oraz Grand Prix du Disque przyznawaną przez Académie Charles Cros.
Ponieważ Francuski Narodowy Komitet Olimpijski i Sportowy sprzeciwił się używaniu przez orkiestrę przymiotnika „Olympique”, w czerwcu 2016 roku zespół musiał zadecydować o skróceniu nazwy historycznej i przyjęciu nazwy Le Concert de la Loge.
Zespół jest wspierany przez francuskie Ministerstwo Kultury, Miasto Paryż, region Île-de-France, Fundację Orange i Mécénat Musical Société Générale, grupę Caisse des dépôts, Fonds de dotation Françoise Kahn-Hamm i sponsorów skupionych w Club Olympe. Zespół-rezydent Konserwatorium im. Jeana-Baptiste’a Lully’ego w Puteaux oraz Cité musicale-Metz (sala Arsenal). Jest również stowarzyszonym artystą-rezydentem Fondation Singer-Polignac i zespołem stowarzyszonym Auditorium du Louvre i Théâtre Sénart. Od 2021 roku zespół rozpoczął współracę rezydencyjną z Association pour le Développement des Activités Musicales dans l’Aisne (ADAMA) i Centre de Musique Baroque de Versailles.