Lila Hajosi, absolwentka muzykologii i kierunku Lyrical Art, specjalizująca się w muzyce dawnej założycielka Ensemble Irini (w 2014 roku), pracuje ze swym zespołem nad programami, które tworzy i sama prowadzi, rozwijając się i umacniając w roli dyrektora artystycznego i dyrygenta.

Kształciła się w latach 2012–2013 w konserwatoriach w Aix-en-Provence (nagrodzona Prix Gabriel Dussurget Jeune Espoir) i Marsylii (pierwsza nagroda na kierunku Lyrical Art), zgłębiając śpiew, muzykę dawną, operową i kameralną, a także sztuki teatralne. Otrzymane stypendium umożliwiło jej kontynuację nauki w Queen Elisabeth Music Chapel (2018–2021) – tę uczelnię ukończyła z dyplomem muzykologa specjalizującego się w wiekach średnich. Jednak pasję do dyrygowania odkryła w sobie dużo wcześniej, jeszcze zanim zaczęła studia muzyczne. Gdy w 2011 roku Hajosi śpiewała w amatorskim chórze prowadzonym przez studentów klasy Rolanda Hayrabédiana w konserwatorium w Marsylii, zafascynowała ją finezja i głębia pracy dyrygenta. Pasję tę podbudowała studiami z dziedziny akustyki, hermeneutyki, harmonii i analizy muzycznej, doświadczeniami śpiewaczki, które zdobyła, pracując z Marcem Korovitchem, Lluisem Vilamajó i Jordim Savallem, podczas zajęć z repetytorami śpiewaków, takimi jak Kira Parfeveets, Marie Van Rhijn, Phil Richardson, Mihály Zeke, Edwige Herchenroder, Jean-Pierre Rolland, i lekcji mistrzowskich z Teodorem Currentzisem i francuskim dyrygentem Alexisem Kossenko. Pasja stała się w końcu także jej powołaniem: od września 2021 roku Hajosi studiuje dyrygenturę u włoskiego maestro Sergio Monterisiego.

 

Maria Nostra, debiutanckie nagranie Ensemble Irini wydane w 2018 roku w wytwórni empreinte DIGITALes, zostało nagrodzone Choc de Classica. W 2021 roku Lila Hajosi zdecydowała poświęcić się całkowicie prowadzeniu Ensemble Irini i wykreowała O Sidera, program na kwintet mieszany, w którym Prophetiae Sybillarum (Przepowiednie Sybilli) Orlanda di Lassa łączą się z wyjątkami z repertuaru muzyki bizantyjskiej. O Sidera ukazał się na płycie w październiku 2021 roku (Paraty/PIAS Harmonia Mundi, w koprodukcji z Abbey of Noirlac, ADAMI, francuskim regionem Sud, Regionalnym Dyrektoriatem ds. Kultury regionu Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, Arsud i gminą Baux de Provence) – to pierwsze dzieło na koncie Hajosi jako dyrygentki spotkało się z ciepłym przyjęciem prasy, także międzynarodowej. Lila Hajosi wraz z Ensemble Irini dwukrotnie współpracowali z Zadem Moultaką (programu Quel mystère que tu aies un corps w 2018 roku, na zamówienie Festival de Chaillol, oraz Casus Ade w 2022 roku, zamówienie własne Ensemble Irini). Ważnymi aspektami w pracy młodej dyrygentki i aranżerki są badanie wymagającego mechanizmu pracy nad dziełami a cappella, cyzelowanie brzmienia bazującego na pieczołowicie zarysowanym spektrum harmonicznym, eksploracja i ponowne odkrywanie dawnych dzieł oraz poszukiwanie połączeń między muzyką, poezją, historią, filologią i naukami ścisłymi.

 

Od 2015 roku Lila Hajosi i jej zespół gościli na prestiżowych francuskich festiwalach: Radio France Occitanie Montpellier (2016, 2021), Cité de la Voix de Vézelay (laureaci w 2017 roku), Via Aeterna (Mont St-Michel) & Rivage des Voix, Sacred Arts Festival w Evron, w Perpignan, Sinfonia en Périgord, a także we Włoszech czy Algierii. W 2022 roku Hajosi pokierowała Ensemble Irini na koncercie w Filharmonii Paryskiej (sala Studio) z repertuarem O Sidera; w tym samym roku została także laureatką programu REMArkable prowadzonego przez REMA – Europejską Sieć Muzyki Dawnej.

 

 

Wydarzenia z tym artystą

Rezydenci

Martyna Pastuszka - zdjęcie

2022

Martyna Pastuszka

więcej

2020

Raphaël Pichon

więcej
Zdjęcie przedstawiające Antonio Florio

2019

Antonio Florio

więcej

2018

John Butt

więcej
Vincent Dumestre - zdjęcie

2017

Vincent Dumestre.

więcej

Organizatorzy