Chœur de chambre de Namur
Od momentu powstania w 1987 roku pochodzący z południowej Belgii Chœur de chambre de Namur (Chór kameralny z Namur) promuje muzyczne dziedzictwo swojego regionu. Podczas koncertów i na płytach wykonuje utwory takich kompozytorów, jak Lassus, Rogier, Hayne, Du Mont, Fiocco, Gossec, Grétry, a także włącza do swojego repertuaru inne wybitne dzieła chóralne.
Zespół występuje regularnie na najbardziej renomowanych festiwalach w Europie. Wśród dyrygentów, którzy podjęli z nim współpracę, znaleźli się m.in. Ottavio Dantone, Peter Phillips, Christophe Rousset, Jean-Christophe Spinosi, Jérémie Rohrer i Richard Egarr.
Działalność chóru spotyka się z uznaniem krytyków, czego dowodzą liczne wyróżnienia: nominacje do nagród Victoires de la musique classique, Choc de Classica, Diapason d’Or, Joker magazynu „Crescendo”, 4F magazynu „Télérama”, Editor’s Choice magazynu „Gramophone”, ICMA i wyróżnienie Prix Caecilia przyznawane przez belgijską prasę. W udziale przypadły mu liczne nagrody: Grand Prix de l’Académie Charles-Cros (2003), Prix de l’Académie Française (2006) oraz Octave de la Musique (w kategorii „muzyka klasyczna”, 2007; w kategorii „spektakl roku”, 2012).
W 2010 roku kierownictwo artystyczne chóru objął argentyński dyrygent Leonardo García Alarcón. W 2016 roku chór wziął udział w swojej pierwszej produkcji scenicznej w Operze Paryskiej (Eliogabalo Francesca Cavallego), a w 2017 roku – w wykonaniu Dydony i Eneasza Henry’ego Purcella pod kierownictwem Guya Van Waasa w Opéra Royal de Wallonie w belgijskim Liège.
Na sezon 2017/2018 przypadła 30. rocznica utworzenia chóru. Zespół uczcił ją wykonaniami Orfeusza Claudia Monteverdiego w Europie i Ameryce Południowej. W 2018 roku chór zaprezentował m.in. motety Jeana-Baptiste’a Lully’ego, Passio del Venerdì Santo Gaetana Veneziana, msze i motety Jacques’a Arcadelta i oratorium Samson George’a Friderica Handla, wszystkie pod kierownictwem Leonarda Garcíi Alarcóna.
W 2019 roku chór wykonał m.in. oratorium Saul Handla oraz opery El Prometeo Antonia Draghiego, Isis Lully’ego i Les Indes galantes Rameau w Operze Paryskiej. W 2020 roku wziął udział w nagraniu L’Orfeo Monteverdiego oraz Armidy Salieriego. Plany zespołu na rok 2021 objęły wykonania muzyki sakralnej Vivaldiego, Pasji według św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha, Mesjasza i Semele Handla oraz Requiem i Thamosa, króla Egiptu Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Od 2020 roku do chwili obecnej chór kontynuuje prace nad wielkimi dziełami chóralnymi Handla (Mesjasz z Christophe’em Roussetem, Semele, Solomon, Theodora z Leonardem Garcíą Alarcónem). Sięga po zróżnicowany repertuar, który przygotowuje pod kerownictwem swojego dyrektora artystycznego (Pasja według św. Mateusza, Pasja według św. Jana i świeckie kantaty Bacha, Pasja Scarlattiego, Nieszpory i L’Orfeo Monteverdiego, Jerozolima wyzwolona francuskiego regenta Filipa II Orleańskiego. Zespół poszerzył swoje zainteresowania również o operetkę i operę buffa (Życie paryskie Jacques’a Offenbacha w Théâtre des Champs-Elysées). Chór rozwija współpracę z Christophe’em Roussetem i Les Talens Lyriques (Thésée Lully’ego, Bachowska Pasja według św. Mateusza), Julienem Chauvinem i Le Concert de la Loge (Requiem Mozarta, Msza koronacyjna Paisiella, Stworzenie świata Haydna), Reinoudem Van Mechelenem i A Nocte Temporis (Requiem Campry, Te Deum Charpentiera, Acis i Galatea Elisabeth Jacquet de la Guerre); zaangażował się także w nową artystyczną kolaborację: z Alexisem Kossenko i Les Ambassadeurs (Zoroastre Rameau, Carnaval du Parnasse Mondonville’a).
Chœur de chambre de Namur korzysta ze wsparcia wspólnoty Wallonia-Brussels Federation (departament muzyki i tańca), Belgijskiej Loterii Narodowej i miasta Namur.
Otrzymuje także dofinansowanie w ramach programów Tax Shelter, Inver Tax Shelter i Wallonie Bruxelles International.