Założone w 2009 roku w Lyonie Ensemble Correspondances pod kierownictwem klawesynisty i organisty Sébastiena Daucé łączy śpiewaków i instrumentalistów specjalizujących się w muzyce okresu Grand Siècle. W ciągu zaledwie kilku lat istnienia zespół stał się wzorcem dla wykonań francuskiego repertuaru z XVII wieku. Kierując się ideą Baudelaire’a o korespondencji sztuk, Correspondances prezentuje muzykę, której brzmienie porusza także współczesnego odbiorcę, a jego sceniczne realizacje sięgają po rzadko wykorzystywane lub zgoła oryginalne środki.

Rdzeniem aktywności Correspondances są odkrywanie utworów wcześniej niepublikowanych i poszukiwanie stylu artystycznej ekspresji możliwie najbliższej tej z XVII wieku. Zakrojone na szeroką skalę badania, które poprzedzają kolejne projekty, doprowadziły do powstania takich monumentalnych spektakli jak rekonstrukcja ceremonii koronacyjnych Ludwika XIV czy spektakl Le Ballet Royal de la Nuit, co pozwoliło współczesnych słuchaczom przenieść się do chwil, które w XVII wieku zapoczątkowały panowanie Króla Słońce.

Inny ważny aspekt w działalności zespołu zakłada, by dać nowe życie postaciom kompozytorów, zarówno tych dobrze znanych, jak i tych dzisiaj zapomnianych, którzy za swoich czasów cieszyli się sławą i uznaniem. Ta nadrzędna idea zaowocowała wydaniem 17 chwalonych przez krytyków i wielokrotnie nagradzanych albumów. Na tej liście znalazły się m.in. Litanies de la Vierge (2013), Pastorale de Noël – Grandes Antiennes O de l’Avent (2016) i Histoires Sacrées (2019) Marca-Antoine’a Charpentiera; Meslanges pour la Chapelle d’un Prince Etienne’a Moulinié (2015), grands motets Henry’ego du Monta (2016) i Michela-Richarda Delalande’a (2022), pierwszą solową płytę Lucile Richardot Perpetual Night (2018) oraz Membra Jesu nostri Buxtehudego (2021).

Na równi z odkrywaniem repertuaru lirycznego, który poprzedzał pojawienie się opery, Correspondance jest zainteresowane przywróceniem XXI wiekowi innych francuskich i nie tylko form scenicznych, takich jak ballet de cour, semi-opery i maski. W 2017 roku dla théâtre de Caen powstał Le Ballet Royal de la Nuit, imponujący, magiczny i bardzo współczesny spektakl w choreografii Franceski Lattuady. Zespół kontynuuje eksperymentowanie z różnorodnymi formatami, którymi odznaczał się Grand Siècle, w takich realizacjach jak Songs w reżyserii Samuela Achache’a i z solową partią Lucile Richardot czy maska Cupid & Death stworzona w 2021 roku w théâtre de Caen, ekscentryczne przedstawienie dziejące się w świecie obróconym do góry nogami wymyślonym przez Josa Houbena i Emily Wilson. W 2021 roku na Festiwalu w Aix-en-Provence Correspondances pokazał premierowo Combattimento, the black swan theory (Combattimento, teoria czarnego łabędzia), wykreowany muzycznie z arcydzieł Monteverdiego I innych kompozytorów włoskich XVII wieku w reżyserii Silvii Costy.

Correspondances dba także, aby obecne w muzyce liryzm i polifonia docierały tam, gdzie się ich najmniej spodziewamy. Dlatego od 2020 roku zespół każdego lata przemierza na rowerach drogi Normandii, zanosząc do jej najdalszych zakątków muzykę z XVII wieku – muzyczna, sportowa i normańska przygoda dla wszystkich, niezależnie od wieku!

Ensemble Correspondances jest zespołem-rezydentem w théâtre de Caen. Jest także stowarzyszone z muzeum w Luwrze. Cieszy się wsparciem la vie brève – Théâtre de l’Aquarium w ramach rezydencji twórczej.

Ensemble Correspondances jest dotowane przez francuskie Ministerstwo Kultury – Regionalny Dyrektoriat ds. Kultury region Normandia, region Normandia, department Calvados, miasto Caen I théâtre de Caen.

Zespół jest wspomagany przez Correspondances Foundation, która łączy miłośników muzyki dla wspierania badań nad muzyką XVII wieku, a także jej publikacji i interpretacji.

Regularnego wsparcia w działalności koncertowej, wyjazdowej i fonograficznej udzielają zespołowi departament Calvados, Instytut Francuski, ODIA Normandie oraz Centre national de la musique.

Ensemble Correspondances jest członkiem Arviva – Arts vivants, Arts durables i działa na rzecz zmian dla środowiska naturalnego w sztukach performatywnych.

Zespół należy do sieci FEVIS (La fédération des ensembles vocaux et instrumentaux spécialisés – Federacja Wyspecjalizowanych Zespołów Wokalnych i Instrumentalnych), PROFEDIM (Syndicat professionnel des Producteurs, Festivals, Ensembles, Diffuseurs Indépendants de Musique EntreprisesZawodowa Unia Producentów Muzycznych, Festiwali, Zespołów i Dystrybutorów Niezależnych) i REMA (Réseau Européen de Musique Ancienne – Europejska Sieć Muzyki Dawnej).

Wydarzenia z tym artystą

Rezydenci

Martyna Pastuszka - zdjęcie

2022

Martyna Pastuszka

więcej

2020

Raphaël Pichon

więcej
Zdjęcie przedstawiające Antonio Florio

2019

Antonio Florio

więcej

2018

John Butt

więcej
Vincent Dumestre - zdjęcie

2017

Vincent Dumestre.

więcej

Organizatorzy