Irena Troupová
Swoją międzynarodową karierę czeska sopranistka Irena Troupová rozpoczęła dzięki interpretacjom muzyki dawnej. U progu artystycznej drogi współpracowała z czołowym czeskim zespołem Musica Antiqua Prague, z którym koncertowała w kraju i za granicą. Następnie spędziła wiele lat w Niemczech, gdzie współpracowała z uznanymi zespołami i dyrygentami, m.in. Thomasem Hengelbrockiem i Howardem Armanem. Jej dorobek operowy obejmuje role m.in. w Orfeuszu Monteverdiego (Bazylea), divertimento La malade imaginaire Lully’ego i Charpentiera (Berlin), a także Terpsicore Handla i La Danza Glucka (Czechy, Polska, Händel-Festspiele w Niemczech). Irena Troupová często występuje na międzynarodowych festiwalach muzycznych, w tym Festival junger Künstler Bayreuth, Tage der alten Musik Herne, Praskiej Wiośnie czy Festival Oude Muziek Utrecht.
Sopranistka stopniowo poszerza repertuar o pieśni z epoki romantyzmu oraz przede wszystkim współczesne pieśni i produkcje operowe. Na koncie ma wykonania m.in. pieśni Mahlera (Harmonie Rudolfinum), Songs of John Webster Geraldine Muchy (Filharmonia w Hradcu Králové) oraz Late Harvest Marka Kopelenta (Filharmonia PKF-Praque). Regularnie współpracuje z wieloma współczesnymi kompozytorami, zarówno czeskimi, jak i zagranicznymi (Marek Kopelent, Peter Koeszeghy, Gabriel Iranyi). Wśród orkiestr, z którymi była związana, znajdują się m.in. Orkiestra Współczesna w Brnie, Orkiestra BERG, Prague Modern i Konvergence. Wzięła udział w pierwszym na świecie nagraniu opery Bohuslava Martinů Le jour de bonté, które zyskało międzynarodową sławę; w 2015 roku wydała solowy album z kompletem pieśni Viktora Ullmanna (Arco Diva).